onsdag 31 oktober 2012

Snön har kommit!

Då har vintern slagit till på Gardermoen och man får ställa in sig på några månader med snö och kyla.
Första arbetsdagen skulle bli lång. Oslo-Fuertuventura tur/retur.
Dagen innan hade det fallit ca.30 cm snö i området och jag var glad att jag inte jobbade den dagen.
Första dagen med snö är som alltid lite kaotisk, med mycket försenade flyg och slott-tider.

Vår flygning var premiärturen till Fuertuventura. Vi hade med oss drygt 140 passagerare som ville med ner till värmen.
Vi blev puschade ut från gate 38 och taxade ut till bana 01L för start. Vi hade lite tur för flygplanet hade stått inne i en hangar på natten. Om det hade stått ute hade vi fått avisa flyget med olika vätskor (återkommer med detta när vi har avisat).
Vi tog av och följde SID TOR2A (SID= Standard instrument depature. Det är rutten vi flyger ut från flygplatsen på).
Enligt våra väderkartor skulle vi ha bra väder ända ner till södra Spanien. Här skulle vi passera 3 JET-strömmar som enligt pappren skulle kunna ge ganska kraftig turbulens.
Vi körde på ner igenom och kände av när vi började gå in i JET-strömmen. Vinden ökade från sidan och gick upp till ca.120 knop. Däremot blev det inte lika mycket turbulens som vi befarat. Men under en stund hade vi ända skylten för säkerhetsbälte tänd för det var en del barn som sprang runt i cabinen vilket inte är så lämpligt i dessa förhållanden.

I slutet på inflygningen så fick vi en ganska stor genväg in till finalen vilket gjorde att vi låg väldigt högt i förhållande till glidbanan in till landningsbanan. Det blev en brant tur neråt där vi fick ta ut hjulen tidigt för att få mer motstånd ut och kunna sjunka snabbare. Det blåste ganska mycket på marken, upp mot 30 knop men det låg nästan rakt i banan så förutom lite turbulens var det ingen fara.
Fuertuventuras flygplats


När man flyger första turen till en ny destination får man vara med på att allt kanske itne flyter som det brukar. Så även idag. När vi skulle tanka så vägrade tank-gubben att börja tanka. Han hade inte fått info om att vi hade krediter till att tanka. Detta skulle kollas upp sa han. Men ingen händer och vi hade även en slott-tid att ta hänsyn till. Jag försökte prata med honom upprepade gånger och få honom att börja tanka medans han väntade på telefonsamtalet som skulle lösa det hela. Detta gick han inte med på. Men som tur var kom beskedet och han började tanka.
Eftersom detta var första turen ner så hade vi inte flugit dit några passagerare tidigare och hade därför bara 8 passagerare med oss hem. För kabinpersonalen är detta skönt men för oss i cockpit gör det tyvärr ingen större skillnad.

På väg hem hade vi endast en kort bit med turbulens genom JET-strömmen och resten av vägen flöt på lugnt och stilla. Efter 4h 55min landade vi tryggt på Gardermoen igen och en arbetsdag på 13h 30min var över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar