torsdag 1 november 2012

Freezing Rain!

Som jag sa i förra inlägget så har vintern kommit till Gardermoen. Idag var det inrikesflygningar i Norge som gällde.
Vi skulle först flyga Oslo-Tromsö tur/retur och sedan flyga ner till Kristiansand för övernattning.
När vi satt och gick igenom vädret på crew-rummet så såg vi att det var rapporterat "FZRA" vilket betyder freezing rain. Detta är den värsta sortens isbildning vi kan få. Det är alltså underkylt regn som kommer ner.
Dels så flyter den ut över vingar och kropp på flyget och eftersom det blir helt genomskinligt så är det väldigt svårt att se att det ligger där.
Man får därför vara väldigt uppmärksam när man går sin kontrollrunda runt flygplanet. Vi upptäckte att vi hade fått "clear ice" på flygkroppen och meddelade till Tornet att vi skulle behöva av-isning innan vi skulle lyfta.
Av-isning går ut på att man sprutar medel över vingar och flygkropp. Varmt vatten och glykol bland annat. Dels för att ta bort det som ligger där men också för att förhindra att nytt lägger sig om det är nederbörd i luften.
Om man inte gör detta så kan is, snö och annat göra att aerodynamiken över vingarna blir så dålig och ger så dålig lyftkraft att planet i värsta fall inte kan flyga.

När vi kom in på av-isnings platsen fick vi reda på av bilarna som av-isar oss att det satt väldigt mycket is på våra vingar. Vi stod i ca. 20min och sprutade vätska på planet för att få bort all is men till slut var allt borta och vi kunde sätta kursen mot Tromsö 50min försenat.
I Nordnorge var det strålande vinterväder. Klar himmel och god sikt och vi landade på bana 19 i Tromsö. Man får otroligt fina vyer över snötäckta fjäll när sikten är så bra.
Efter att ha lastat om stack vi tillbaka till Oslo där vi snabbt lyckades lasta om planet ytterligare en gång och satte kurs mot Kristiansand som ligger på Norges sydspets. Så under dagen hade vi varit vid nord spetsen och ner till sydspetsen av landet. Det blåste en hel del i Kristiansand vid landningen så vi hade en del turbulens in men det gick fint. 35min sena släckte vi ner planet och åkte taxi till hotellet. Vi skulle bara ha en kort natt med ca. 5 timmar sömn och sedan ta flyget tillbaka till Oslo.
Soluppgång över Kristiansand


I soluppgångens ljus gjorde vi den korta flygningen på 45min tillbaka till Oslo och arbetspasset var slut. Imorgon är det London och Gdansk som gäller på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar