torsdag 18 oktober 2012

Huvudstaden och Nice

Sista dagen av arbete och Svenska huvudstaden skulle besökas, samt en tur till Nice i Frankrike.
Det var som vanligt tidig start på dagen. 05.50 var det in-check på crew-rummet på Oslo.
Vädret såg bra ut både i Oslo och Stockholm. Ändå fick vi en CTOT för avgång mot Stockholm pga väder.
Detta tyckte vi var en aningen konstigt, men det är inte mycket man kan göra något åt utan vi fick snällt sitta och vänta i flyget i 30min extra.
Det är ganska typiskt när man är på sista arbetsdag att det ska börja med lite strul.
Men vi satte högsta fart mot Stockholm och vi lyckades ta igen några minuter. En snabb tur tillbaka till Oslo med ca. 90 passagerare och vi tog igen ytterligare några minuter.
När vi landade i Oslo hade vi 25min på oss att lasta om passagerarna och komma iväg mot Nice och detta lyckades vi med.

Vi  hade en flygtid på ca. 2h 45min till Nice och det var jag som flög. Vi hade fantastiskt fint väder när vi passerade över Alperna som synes på bilderna. Tyvärr hade vi Monte Blac lite för långt ifrån oss för att få med bra på bild.
Vid inflygningen till Nice flyger vi över Monaco på ganska låg höjd och då kan man se en hel del fina båtar som ligger i hamnen. Detta gäller väl för övrigt hela kusten längs Monaco, Nice och Cannes. Det är mycket privatflyg, privata helikoptrar som landar och lyfter på Nice flygplats.
Alperna

Nice


Inflygningar till Nice kan bli lite hur som helst (som vanligt med fransmän). Man får vara beredd på det mesta, men denna gång fick vi faktiskt en ganska bra inflygning utan problem.
Sista jag va där däremot så fick vi en helikopter som kom precis under oss när vi var väldigt nära landningsbanan. Detta gjorde att vi fick omedelbart sluta sjunka och stanna på den höjd vi var på.
Detta verkade dock inte vara något problem enligt franska kontrollen.
Men denna gången gick som sagt bra och vi landade i ett soligt Nice med ca. 18 grader.
För en gång skull fick vi av och på passagerna i god tid, men det är alltid något som inte funkar i Frankrike. Vi stod och väntade i 20min på att tankbilen skulle komma och när den väl kom så var den naturligtvis trasig.
Jag sa till dom att vi omedelbart var tvungna att få en ny men det tog ändå ca. 10min till innan den nya kom.
Detta gjorde att vi lämnade Nice 25 min efter tidtabell. Så efter att ha jobbat in all försening vi började dagen med var vi tillbaka till ruta ett.
Men vi hade lite medvind tillbaka och lyckades landa ca. 5min efter tidtabell i Oslo.

Arbetsveckan va slut och det var bara att sätta sig i bilen hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar