torsdag 25 oktober 2012

Kort natt

Sista rundan denna arbetsperiod var kort. Vi hade check-in kl 20.00 på OSL för att flyga över till Helsingfors. Hela dagen hade det varit dimma på Gardermoen så i princip alla flyg under dagen hade blivit försenat.
Flyget vi skulle ta över kom från Malaga och även det hade lämnat Oslo sent tidigare under dagen pga dimma.
Detta gjorde att vi avgick en stund efter tidtabell men tack vare medvind igen lyckades vi nästan ta igen den förlorade tiden.
Vi landade på bana 22L i Helsingfors/Vantaa och promenerade till Hilton hotell som ligger alldeles intill flygplatsen. Vi slutade kl. 23.30 och skulle ha in-check kl05.00 igen så det blev inte mycket sova av, men vi skulle bara flyga tillbaka till Oslo och sedan var arbetsdagen slut. Eftersom det är en sådan kort natt så är det egentligen samma arbetspass som hänger ihop. Därför kan vi inte fortsätta flyga när vi kommer tillbaka till Oslo eftersom vi inte fått full vila.

När vi skulle avgå från Helsingfors fick vi veta att vi återigen hade fått en CTOT tack vare dimman i Oslo igen. Vi fick som vanligt ingen förbättring utan fick vänta 25min extra innan vi kom iväg. Vi hade fint väder ända fram till Gardermoen. Gardermoen är ett riktigt dimhål. Ofta kan det vara strålande väder runtomkring hela flygplatsen men just över den är det tät dimma.
På grund av dimman skulle vi bli tvungna att göra en så kallad CATIII landning. Det är när det är dimma och sikten är så dålig som vi använder oss av detta.
En CAT III är där vi låter autopiloten landa flygplanet, en sk "autoland". Först när vi hjulen tar i marken kopplar vi ur autopiloten och tar över styrningen. Ganska imponerande. Men denna funktion har begränsningar vad gäller vindstyrka och annat men vid dimma är det ju som oftast lite vind.

Lägger med en film för att visa vår CAT III landning på bana 19R på Gardermoen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar