tisdag 9 oktober 2012

Oslo-Dubai-Köpenhamn

Så var då dagen kommen för att flyga den längsta flygningen vi har med våra 737-800. Oslo-Dubai!
Och om jag inte är helt fel informerad så är detta faktiskt världens längsta kommersiella flygningen med just Boeing 737-800 som finns.
Vi hade in-check kl 11.40 på fredagen. Normalt sett har vi 60min in-check innan flygningen går, men just till Dubai är det mycket som ska förberedas så där har vi 1h 15min in-check.
Vi tar som vanligt ut färdplan, väder, antal passagerare osv. Just hur mycket bränsle måste man titta extra noga på på dessa flygningar eftersom dom är så pass långa att man i princip startar med fulla tankar och max startvikt, dvs nästan 80ton. När vi har tankat fullt så har vi nästan 21ton bränsle ombord på flygplanet.
Ofta så är det inga problem från Oslo till Dubai, utan när man ska hem för det är oftast då man har motvind. Det händer då och då på dessa flygningar att man måste göra en sk teknisk mellanlandning. Alltså man måste gå ner någonstans på vägen för att fylla på mera bränsle.

Idag skulle vi ha med 162 passagerare (Dubai-Oslo har vi maxgräns på 150 passagerare pga vikter och bränsel). 
Vi pushade ut från gate strax efter kl13 och fick klart för start på bana 19L. Enligt våra väderkartor låg det en JET-ström tvärs över södra Sverige som kanske skulle kunna ge lite turbulens, men detta märkte vi inget av. Vilket var skönt då vi hade en del flygrädda passagerare som slapp oroa sig i onödan.
Nu på hösten så bygger inte CBn sig så höga som dom gör mitt på sommaren, så även om vi såg ett par på väg ner hade vi inga problem att komma över topparna på dom och i övrigt hade vi fint flygväder.

Det som är lite speciellt under dessa flygningar är när vi kommer ner över östra Europa och arabländerna. För det första så blir terrängen väldigt hög där. Och det är sånt som kan ge oss problem om vi skulle tappa trycket i cabinen. Då ska vi normalt sett sjunka snabbast möjligt ner till 10.000ft där vi människor kan andas utan hjälp. Men när vi kommer över dessa områden så är bergen så höga så man kommer inte ner till 10.000ft.
Vi har därför med oss sk  "escape routes-kartor" eller "flyktvägar". När vi flyger över dessa områden måste vi hela tiden följa med noga på vart vi befinner oss och vart vi ska ta vägen om situationen uppstår.
 Det kan se ut exempelvis : RENGI-ULKEM    Return and descend to 14.000ft.Proceed  direct to BALIM to join AWY U/W73-U/W716 westbound to Gaziantep LTAJ. When west of BALIM descend to 10.000ft.
Så här håller det på i ca. 2-3h och ser lite olika ut beroende på mellan vilka punkter man befinner sig.
Escape routes


Det andra man måste vara uppmärksam på är när man ska in över Iran. Då måste man hålla koll på vilken punkten är som är inträde i Iran. När man är ca. 10-15min innan den ska man kalla upp Iran Air Defence på radion för att få tillstånd att flyga in. Detta går som regel bra men det har inträffat att flyg har blivit nekade och måste då helt enkelt vända om och flyga en annan väg vilket kan skapa problem.

På väg ner satt jag och läste tidningen och läst ett reportage om Syrien. Det hade genomförst otroliga massmord på ett ställe som låg strax innanför gränsen mellan Turkiet och Syren. Bara en timma senare flög vi alldeles intill Syriska gränsen vid denna plats och man fick en konstig känsla när man tittade ner och visste vad som pågår. En slags overklighets känsla.
Gränsen mot Syrien


Efter ca. 6h 30min var vi så framme i Dubai ca. kl21 lokal tid. Efter att 20!!! städare hade städat planet satte vi oss i taxin till hotellet. När vi kom dit bytte alla om och gick ut för att ta några öl som sig bör när man har chansen :)
  
Städning pågår
Burj Khalifa 828m högt

Svårt att tro man är i ett ökenland. Det mesta finns här!


 


Fina bilar finns här också

Efter en dag vi poolen och lite shopping kommer nackdelen med denna flygning. Vi flyger dagtid ner för att 24h senare vända dygnet och flyga natt hem. Jag har svårt att somna på beställning och fick alldeles för lite sömn innan jobbet drog igång, men inte mycket att välja på.
Flygtiden mellan Dubai-Köpenhamn var beräknad till 6h 56min. Vi skulle flyga över Iran, Armenien, Georgien,  över Svart havet, Ukraina, Polen för att till sist flyga över Östesjön och in mot Köpenhamn.
Som jag berättade innan så hade vi en del folk som var flygrädda med oss ner. När man är flygrädd skapar man sig mycket rädsla själv. T ex var en tant väldigt orolig varför vi hade släkt ljuset i cabinen. Var detta pga att dom inte skulle se oss på marken över Iran och skjuta ner oss?? Nej, detta var bara för att det var natt och att det var bekvämare och behagligare för gästerna.
Vi passerade lite åskväder på vägen upp men som höll sig på bra avstånd. Även detta har skapat oro bland passagerarna ibland. Är det bomber som fälls på marken??? Nej, det är bara lite åska.

Efter drygt 7h i flygmaskinen så landade vi till slut i Köpenhamn. Där satte vi oss genast på ett annat flyg som tog oss till Oslo (dock flög vi som passagerare denna gång) och där vi slutligen avslutade vårt arbetspass.
Jag hade inga större problem att somna när jag lade huvudet på kudden.

Det finns mycket att berätta om dessa flygningar men jag får inte blir för utdragen utan sparar en del till nästan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar