måndag 15 oktober 2012

Ny period, nya ställen!

Efter den långa turen till Dubai sist började denna period med något kortare flygningar.
Klockan ringde 04.55 för att checka in kl06. Första turen skulle gå mellan Oslo och Trondheim.
Solen började så sakta att stiga upp i horisonten när vi taxade ut mot bana 01L för att starta rakt norr
ut mot Trondheim.
En flygning mellan Oslo-Trondheim tar ca. 50min. och vi fick en lugn och fin inflygning med endast
svag vind och lätt molntäcke. Efter omlastning vände vi tillbaka till Oslo för att förbereda nästa flygning som bar av mot Munchen i Tyskland.
Munchen är en storflygplats som är tungt trafikerad. Det är många flygplan, det är stora flygplan och det är många taxi-banor att hålla koll på.
Vi hamnade som nr.5 i kö för inflygning till bana 26R och det var låga moln i området. Dimman hade precis börjat att lätta. Vi landade och rullade av banan in mot taxibanorna.
När vi hade taxat en bit fick vi reda på att vår gate vi skulle parkera på fortfarande var upptagen av Alitalia (naturligvis). Vi stod och väntade i nästan 20min innan vi till slut fick en helt nya parkering eftersom Alitalia aldrig flyttade på sig.
Omlastningen gick trögt och vi lämnade gaten ca.10 min sent. Vi skulle sedan taxa tvärs genom hela flygplatsen för att komma till startbana 26R. Den banan är 4400m lång så för vår del är inte längden på banan några större problem.
Med hjälp av lite medvind och lite genvägar lyckades vi landa i Oslo på tid. Vi flög efter det som passagerare upp till Trondheim igen för att lägga oss på hotell. Så efter 12h var denna första arbetsdag slut.

Dag nr2 skulle turen gå från Trondheim till Las Palmas. Det var återigen tidig in-check och det var helt fullbokat. Denna flygning var en charter för Fritidsresor som vi har ganska många av på ett år.
Vi startade med endast 1ton upp till max startvikt. Tiden var beräknad till 5h 35min.
Vi startade bana 27 och svänger sedan söder ut mot Stavanger. Efter Stavanger går vi ut över Nordsjö mot Aberdeen i Skottland. Vidare går turen mot Dublin, Irland. Efter Irland går vi ut på en sk NAT route.
NAT står för  North Atlantic Tracks. Det är speciella flygvägar man använder sig av när man flyger långt ut över havet där det är dålig radiotäckning. Som när man flyger mellan Europa och USA.
När vi ska flyga dessa får vi speciella klareringar. Vi får en höjd, fart att hålla och farten får inte ändra sig mer än några procent utan att man meddelar detta. Vi måste också meddela exakta tidpunkter på olika punkter vi passerar över.
Vi har också en speciell radio vi använder (HF- High frequense) som är sämre ljudkvalitet men som har längre räckvidd.
Så från Södra Irland till Las Palmas flyger vi över havet hela tiden så det finns inte så mycket för passagerarna att se.


När man närmar sig Las Palmas ser man Teide, som är vulkanen på Teneriffa. Den sträcker sig högt upp ur havet.
När vi väl landat på Las Palmas så var inte turen slut för oss. Då skulle vi flyga som passagerare med ett annat flygbolag över till Teneriffas norra flygplats. Därefter var det taxi från norra sidan till södra sidan där vi har vårt hotell. Detta gjorde vi pga att våran flygning dagen efter skulle gå från södra Teneriffa till Stockholm.
Så efter ytterligare en 12 timmars dag var det skönt med en kall öl och ett dopp i havet innan en god bit mat på kvällen.
Utsikt från rummet över pool och hav

Turen från Teneriffa till Stockholm blev en timma försenad. Detta berodde på att när flyget kom ner hade dom med sig 13 rullstolsburna personer. Det tog lååång tid att få av alla och då fick vi dessutom en slott tid (CTOT) som gjorde att vi blev ytterligare några minuter sena.
Men väl i luften fick man en fin vy av Teide innan vi satte kursen norr över. Vi fick en del turbulens i början på turen innan vi nådde in över Portugal. Detta berodde på en JET-ström med stark vind som låg i luften. Men detta lugnade ner sig och efter det hade vi ganska bra väder men en lång tur.
Turen till Stockholm tog nästan 6h, och efter landning var det till att vänta en timma innan vi åkte som passagerare över till Oslo.
Där var det risk för snöfall men som tur var låg tempen på plus så det var bara regn. Så efter en 3e dag på 12h var det skönt att gå och lägga sig i sängen.

Idag har jag standby så det återstår att se om det blir någon flygning idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar