onsdag 3 oktober 2012

En titt på Legoland!

Förra perioden avslutade jag med att flyga mellan Oslo-Stockholm t/r, och även Oslo-Billund t/r.
Efter att ha övernattat i Trondheim åkte vi passivt ner till Oslo. Det vill säga att vi åkte som passagerare för att sedan påbörja vår flygning från Oslo.
Det var två flygningar där det egentligen inte finns så mycket roligt att berätta om.
Vi startade på bana 19L från Oslo för att sedan landa på 01R på Arlanda. På Arlanda har vi tidigare
parkerat på Terminal 1, men numera är all utrikes flyttat till Terminal 5. Detta är för att förbereda för
våra långdistansflygningar som ska ha sin start i början på 2013.
Det är smidigare att ha alla ankomster och avgångar från samma terminal. Passagerarna slipper gå så långt när dom byter mellan flygningarna och det blir lättare att hantera allt bagage.

Turen ner till Billund tar ca. 1h. Flygplatsen ligger precis intill Legoland, så vid inflygningen så kan man slänga ett snabbt öga på nöjesparken innan hjulen tar i marken.
Billund var sista flygningen denna arbetsperiod. Eftersom man ska köra hem efteråt är det skönt om man kommer tillbaka i tid. Vi hade inte så många passagerare med och vi hade lite medvind upp så vi landade på Oslo 5min före planlagt.
Kvällsbild på kontoret



Efter några dagar ledigt hemma var man igår åter tillbaka i Oslo. Jag började med att ha standby några timmar innan vi skulle flyga en tur upp till Evenäs i norra Norge.
Norges natur består ju av mycket berg. Och när det blåser mycket över bergen så trycks luften uppåt. Detta kan skapa så kallade mountain waves. Detta märker vi tydligt av ibland när vi flyger över sådana områden.
Dels kan det ge mycket turbulens, planet kan få svårt att hålla höjden och farten ändrar sig.
Igår hade vi inte så mycket av det men flyget hade lite svårt att hålla farten.
Vi har en sk redline på fartmätaren. Det är max den hastighet vi får flyga flygplanet i. Men när vi får sådana "bergsvågor" så kan dom lätt trycka planet över denna hastighet, så då får man sitta och passa på det hela tiden och dra av på gasen när man ser att farten börjar öka.
Men som sagt. Vi hade bra väder på denna tur och vid inflygning till Evenäs hade vi en fin kvällsvy över hela Lofoten i Nordnorge.
Det är mycket höga berg runt flygplatsen i Evenäs, så när vi startar så måste vi noggrant gå igenom hur man ska flyga om t ex en motor slutar att fungerar just efter start. Då klarar inte flyget att klättra med samma hastighet och ett berg vi normalt skulle komma över är inte säkert vi klarar med en motor.
Vi har därför speciella procedurer och vägar att flyga om en motor slutar fungera. Detta är något vi ofta och noga tränar i simulator så vi är väl förberedda på detta. Men som tur var funkade båda motorerna hela vägen tillbaka till Oslo så alla kunde åka hem och lägga sig och sova gott.


Idag är det "oslo expressen" mellan Oslo-Bergen som gäller, så det blir nog inte mycket att rapportera om det. I slutet av perioden bär det av till Dubai. Återkommer med mer info när detta är genomfört.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar