tisdag 23 oktober 2012

Lanzarote

Klockan ringer 04.00 och det är dags att sätta fötterna i golvet. In-check på flygplatsen kl05 för att flyga glada passagerare till solen på Tenerifa.
När vi kollar över vår färdplan och hur mycket bränsle vi ska ha får vi reda på att vi har fått en CTOT som är 30min efter ordinarie avgångstid. Vi har dessutom en del motvind ner så resan är beräknad till 5h 50min.
Detta spelar i vanliga fall inte så stor roll för oss i besättningen men idag är det lite annorlunda för när vi kommer ner till Tenerifa så ska vi flyga över som passagerare till Lanzarote och vi har bara 55min på oss från landning till vårat flyg till Lanzarote avgår. Så med 30min försenad avgångstid och motvind så skulle det blir tight med tiden.
Vi tankade på 18 ton bränsle och gjorde oss klara. Vi kom iväg innan solen hade börjat gått upp och satte kursen mot sydväst. Som sist skulle vi flyga en sk NAT rutt. Vi det var mestadels molnigt hela vägen ner så det blev inte mycket för passagerarna att titta på under resans gång.
Vi flög in en del av den förlorade tiden och lyckades landa i god tid till nästa avgång. Men här kom problemet. Det visade sig att det inte fanns någon avgång från Tenerif Syd till Lanzarote. Det fanns helt enkelt inget bolag som flög den sträckan.
Vi fick ringa Operation på vårt bolag och höra vad som hade blivit tokigt. Det visade sig att det blivit något fel i våra schema.
Nu skulle vi plötsligt sätta oss i taxi från flygplatsen på syd för att åka upp till norr för att flyga till Lanzarote från den flygplatsen. Det tar ca. 1h från syd till norr och därefter blev det väntan på ca. 1h innan planet gick.
Efter 11h var vi så på hotellet på Lanzarote och vi kunde njuta lite av sol, bad och mat.
Utsikt från toppen av hotellet

Stranden och vårt hotell

Dagen efter hade vi pickup på hotellet kl19. Vi kom till flygplatsen där vi märkte att flyget vi skulle ha hem var försenat så vi tog lite mat innan det var dags att jobba.
Just på Lanzarote är det mycket personer i rullstol som åker med. Detta gör att det tar väldigt lång tid att tömma och lasta planet.
Vi kom därför iväg ca. 55min sent, men vi visste att vi hade en JET-ström som låg i vår riktning som skulle hjälpa oss att ta igen lite av tiden.
Det var mörkt när vi startade så det blev en flygning där det inte fanns mycket att titta på utåt.
Med hjälp av vinden och en del genvägar satte vi hjulen i marken 8min efter den angivna tidtabellen vilket vi och passagerarna var nöjda med.
Vi hade en flygtid på 4h 37min vilket är kort tid för den långa sträckan. Klockan 02.30 checkade vi ut och det var inte så svårt att få dom små blå att blunda och somna gott.