onsdag 26 september 2012

STOPP på Gardemoen!

Flygningen går inte alltid som planerat kan man säga.
Började första arbetsdagen med att flyga mellan Oslo-Stavanger 2ggr och sedan flyga över till Haugesund från Oslo med övernattning i Haugesund.
Det var ganska blåsigt på västkusten under kvällen och på inflygning till Haugesund fick vi en hel del turbulens över bergen, men passagerna satt fastspända i stolarna och höll sig lugna.

Haugesund har en ganska kort bana att landa på, vilket gör att man måste vara väldigt noga på inflygningen dit om man är ganska tung och speciellt om det är på vintertid och banan är lite halkig.
Då gäller det att landa flygplanet precis på det stället på banan som det är tänkt och uträknat att man ska landa. Att bli "hängade" i luften i 2-3 sekunder längre än tänk och man har en hastighet på ca. 250km/h så är det ganska många meter av banan som försvinner bakom dig.
Risken är ju då att man inte lyckas få stopp innan banan tar slut.
Nu var vi dock ganska lätta och hade bara lite sidvind vid landning så allt gick som planlagt.

Dagen efter va tanken att vi först skulle flyga till Oslo för att sedan flyga vidare till Kölnn i Tyskland, men när vi kom till flygplatsen i Haugesund såg vi att flyget var försenat från Oslo.
Vi fick då veta att det pga ett strömavbrott på Gardemoen inte gick att tanka några flygplan. I princip alla flygplan stod på marken på flygplatsen.
Vi fick snällt sitta ner och vänta och invänta besked. Först skulle det bli 1h försenat. Sedan 2h.
När flygplatsen väl öppnade hade det gått så lång tid att den besättningen som skulle flyga planet till oss hade arbetat för länge och fick inte flyga längre.
Det fanns andra flighter som var högre prioriterade som man använde extra personal till så vi fick besked om att vår flygning skulle ställas in.
Det var bara att ta taxi tillbaka till hotellet och gå och sova igen.
Vi fick ta den tidiga morgonflygningen över till Oslo dagen efter istället.

En del av vår besättning hade sista arbetsdag när flygningen blev inställd, så dom fick helt enkelt jobba en dag extra. Detta får man ju såklart betalt för men det kan vara lite svårt att helt planera familjelivet i detta yrke.

Nu är det standby som gäller i några timmar innan jag ska ta en flygning upp till Trondheim. Där blir det övernattning innan det blir 6 flygningar mellan Oslo-Trondheim imorgon.

Återstår att se om detta går som planlagt eller det blir nya strömavbrott :)

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar