torsdag 19 juli 2012

Turkiet nästa!

Antalya, Turkiet var dagens uppgift!
Fick för ovanlighetens skull flyga med en svensk kollega idag vilket inte händer så ofta.
Det är ganska trevligt att få flyga med personer som pratar samma språk, även om inte
norskan är några större problem.
Vi starta från Oslo på bana 01L och hade fint väder hela vägen ner. Rutten gick genom Sverige,
Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, ut över svarta havet och in över Turkiet till slutmålet Antalya.
Förvånansvärt lugn flight sett till passagerarna. Dessa destinationer som är populära bland ungdomar kan bjuda på en "glada" personer där bak, men alla höll sig lugna.
På väg hem fick vi information om att vi hade en liten kille på 12 år som var nötallergiker. Över
högtalarna bad vi dom övriga passagerarna att inte förtära några nötter ombord då personen kunde få reaktion även om det så bara var luftburet.
När vi kom upp i luften och närmade oss Istanbul fick vi info från cabinen att killen hade börjar få en mindre reaktion.
Föräldrarna hade med sig medicin men hade nyligen fått reda på att sonen hade denna allergi så dom visste inte exakt hur han reagerade.
För oss fram i cockpit vid dessa tillfällen försöker vi alltid ligga steget före. Det händer med jämna mellanrum att folk blir så svårt sjuka ombord att vi måste göra en sk medical diversion. Alltså vi måste snabbt se ut en lämplig flygplats där vi snabbast möjligt kan landa och få snabb läkarvård till passageraren.
Vi la ut lämpliga flygplatser längs vår rutt. Det är en hel del man måste hålla koll på. Eftersom det var tidigt under flygningen är vi fulltankade och väger mycket. Det betyder att vi förmodligen kommer landa med över max landningsvikt. Det gör vi om vi måste men då måste vi ha en lång bana (flyget måste inspekteras innan man startar igen), vi måste kolla att vädret på flygplatsen är bra.
Om det är möjligt så går vi till flygplatser som vi ofta flyger på. Då vet vi att vi har folk på marken som fixar nya färdplaner osv. 
Första alternativ vi la upp var Burgas, Bulgarien, därefter Budapest, Ungern, därefter Warsawa, Polen och sist innan Oslo la vi upp Köpenhamn.
Lyckligtvis blev inte reaktionen på killen så stor så resan gick utan problem, men när man väl måste ner så blir det ganska stressigt så det gäller som sagt att ligga steget före.
Vi fick återigen raka spåret in på bana 01R på Gardemoen och dagens arbete var avslutat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar