onsdag 25 juli 2012

Sol och regn på samma dag

Idag stod det 4 flighter på schemat. Först ut var Oslo-Budapest t/r och sedan Oslo-Edinburgh t/r.
Regnet hängde i luften över Gardemoen flygplats när passagerarna steg ombord. Lyckligtvis hade dom bättre väder att vänta sig.
Vi startade rakt söderut på bana 19L och fick kort därefter genvägar ner mot södra Sverige och ner mot Polen.
När vi skulle börja stiga ner mot Budapest fick vi veta att det låg andra flygplan under oss så vi fick ligga kvar på höjd en bra stund längre. Detta gjorde att vi började komma när flygplatsen och inte hade så lång distans att kommer ner på våran approach-höjd.
Men vi satte ut speedbreak och satte upp farten så att nosen pekade rakt ner. Vi låg med en sjunkhastighet på ca. 5.500ft/min vilket ungefär vad vi skulle haft vid en nödnedstigning om vi hade tappat trycket i cabinen. Men passagerarna märker nästan inte av att vi sjunker så fort. Känslan i planet är nästan densamma så själva nödnedstigningen i sig är inte speciellt dramatisk vilket man kan få uppfattningen av från media ibland.
Hur som helst fick vi en fin inflygning över stan och floden Donau.Vi komma ner fint och landade mjukt på baka 13R i Budapest. Solen stekte och det var ca.27 grader.
Under tiden vi lastade ombord nya passagerare som får åka buss från terminalen ut till flygplanet kunde vi se hur Ryanairs passagerare får gå hela vägen, vilket är ganska långt. Kanske går fint i solsken men hur blir det i spöregn?? Såg inte så trevligt ut!
Vi avgick på tid och flög raka vägen tillbaka till Oslo och landade återigen i regn och dis.
Inflygning över Budapest med vy över Doanu

Ryanairs passagerare får snällt gå hela vägen!




35min hade vi på oss att vända om på Gardemoen efter landning, göra klart för en tur mot Skottland
och Edinburgh. Det låg en JET-ström rakt emot oss hela vägen till Skottland så vi hade ca. 90kt motvind hela vägen dit. Det är ungefär 165km/h som blåser rakt mot. Det gjorde att vi landade 5min sent. Lastarna i Edinbrugh är inte alltid så snabba så det blev ytterligare nästan 10min försening innan vi kom oss iväg mot Oslo igen. Vädret i Edinburgh va detsamma som i Oslo. Regnigt och disigt. Men det är fördelen med att flyga. 5min efter start har man kommit över regnet och man kan istället njuta av kvällssolen tillbaka.
Eftersom vi hade 95kt motvind till Edinburgh hade vi nu alltså 95kt med vind istället. Det var lite trafik vid Gardemoen när vi kom tillbaka så vi fick vectoreringar rakt in till ILS 19R så vi landade faktiskt nästan 15min före tidtabell.
Så efter en arbetsdag på nästan 11h 30min var det skönt att åka hem och lägga sig och sova lite.
Regn och rusk på marken i Edinbrugh

5min senare har vi fin solnedgång


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar