måndag 16 juli 2012

Slut på semestern!

Då var semestern slut och det var dags att sätta sig i flyget igen.
Första turen gick mellan Oslo och Korsika. Det är alltid lika intressant att flyga att flyga i det italienska luftrummet.
Nu hör ju visserligen Korsika till Frankrike, men man måste likaväl flyga in över Italien på väg dit.
När man flyger i Italien får man vara beredd på att allt kan hända. Det är sällan man flyger där nere och allt går som det var tänkt från början.
Vi kom in över Italien från alperna. Redan 1 timma innan landning fick vi börja sjunka mot lägre höjd. Detta gör att flyget drar mycket mer bränsle. Normalt börjar vi sjunka ner ca 20-25min innan landning.  Vi fick via en ATIS (automatic terminal information service) reda på hur vi skulle flyga in till flygplatsen och vilken bana vi skulle landa på. När vi närmar oss Korsika får vi plötsligt helt nya punkter att flyga på, vi får inte sjunka ner lägre än 15000 fot vilket gör att vi är väldigt högt upp i förhållande till avståndet till landningsbanan. Dessutom får vi nu en helt ny procedur för landning på motsatt bana. Vi ska göra en sk Circling. Det betyder att vi flyger in mot banan från motsatt håll mot vad vi ska landa. När man kommer ner på en viss höjd svänger man av 45 grader för att cirkulera runt hela flygplatsen för att svänga helt runt och landa på "rätt" bana. (Hoppas ni förstår förklaringen). Detta gör man för att bergen är så höga i inflygningsområdet för den banan man ska landa på så man kommer inte ner genom att flyga en rak linje in.
Men nu höll dom oss kvar på höjd så länge så vi kom in både fort och högt vilket inte är helt optimalt när man ska cirkulera tätt inpå berg som ligger upp mot 10.000ft.
Men vi löste det hela och passagerarna kunde gå av och påbörja semestern.
Höga berg runt flygplatsen på Korsika

   
Panorama-bild på Korsika


Igår var det dags för en lite längre tur. Oslo-Cypern t/r. Det är semestertider så flygen är som regel
helt fulla när man ska till semesterställen som Cypern.
Så med nästan 200 glada (dom flesta) semesterfirare satte vi av mot Cypern/Larnaca 30min sent pga Norge inte har tillräckligt med flygledare. Vi fick då en CTOT som jag berättat om tidigare.
Men väl i luften gick det som planlagt. Vi flög bland annat över Istanbul. Det är ganska kul att flyga över där för när man tittar ner ser man mycket på en och samma plats.Istanbul ligger ju mitt emellan 2 världsdelar och mellan 2 hav. Så man ser både Aisen, Europa, Medelhavet och Svarta havet på en och samma gång (se bild).Efter ytterligare lite flygning landade vi  på Cypern med 32 graders värme och solnedgång.
På väg hem fick vi däremot lite mer att stå i. När vi närmade oss Rumänien hade kraftigt åskväder byggts upp. En så kallad tråglinje. Det är som helt bälte eller pärlband med åska. Naturligtvis låg detta rakt genom våran färdväg (som alltid).
Det var oerhört aktivt åskväder. Det slog blixtar överallt hela tiden.  Problemen med dessa  tråg är det inte är helt lätt att hitta ett "hål" att flyga genom. Risken är stor att man får väldigt kraftig turbulens även om man inte går rakt genom cellen.
Vi informerade våra passagerare att vi skulle passera ett oväder och bad dom sätta sig ner och spänna fast sig. Vi sa även till kabinpersonalen att stuva in alla vagnar och sätta sig ner och spänna fast sig.
Vi hade dock turen med oss. Med hjälp av väderradarn hittade vi ett hyffsat hål att ta oss genom ovädret utan någon kraftig turbulens.
Efter detta gick flygningen vidare mot Oslo med fint väder och vi landade på Gardemoen kl00.30 med många trötta passagerare. Förutom några undantag av några ungdomar som fortsatte "cypern-festen" hemma.
Bosporen med svarta havet, asien, medelhavet och europa

Solnedgång över Larnaca

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att få läsa din blogg och se vad som händer i cockpiten. Gillar att flyga. :)
    Fortsätt att skriva. Mvh Anna, Sverige

    SvaraRadera