söndag 11 november 2012

Börjar som det slutar!

Nya perioden börjar nästan som den förra slutar. Med lång arbetsdag, men vi tar det från början.
Första dagen var lugn och inte så lång. Vi skulle bara flyga Oslo-Köptenhamn-Oslo och sedan åka som passagerare upp till Tromsö.
Men det var återigen underkylt regn på Gardermoen så vi var tvungna att ta vägen genom av-isningen innan vi kunde lyfta mot Köpenhamn.
Tog en kort filmsnutt på hur det ser ut.



När vi i slutet på dagen kom upp till Tromsö var det 30cm snö som gällde men det skulle bli varmare dagen efter, då vi skulle flyga till Las Palmas.
Vintermorgon i Tromsö

Lofoten i morgonsolen


Vi började kl06 på morgonen i Tromsö. Tromsö-Las Palmas är ungefär lika lång som Oslo-Dubai. Med andra ord en lång flygning och på gränsen att man kan flyga hela vägen utan stopp, även med fulla tankar ombord.
Vi hade en CTOT, men den låg bara 10min efter ordinarie avångstid, men det snöade som sagt så vi var tvungna att av-isa flyget. Detta tog lite längre tid och vi missade våran CTOT-tid med 2min. Detta gjorde att vi blev stående med motorerna igång i ytterligare 20min innan vi fick lyfta.
Detta gjorde att vi brände 200kg bränsle direkt innan vi ens kommit ifrån Tromsö. Redan nu visste vi att det skulle bli svårt att flyga non-stopp till LPA.
Under flygningens gång brände vi lite mer bränsle än det var beräknat och när vi dessutom skulle flyga NAT-flygning över atlanten fick vi inte ligga på hög höjd utan vi fick sjunka och flyga på 33.000ft. Detta gör att flygplanet drar ytterligare mer bränsle.
Vid den tidpunkten visste vi att vi inte skulle nå LPA utan att göra en mellanlandning.
Via vår data-länk vi har i flyget skickade vi information till vår bolag att vi skulle mellanlanda i Faro i Portugal. Vi fick meddelande tillbaka att allt skulle vara förberett när vi kom dit.
Vi meddelade trafik-kontrollen att vi ville gå till Faro för ett fuel-stop.
Vi kom dit, landade, tankade och stack igen. Vi stod på marken i 17min så det gick väldigt smidigt. Efter vi lyft återstod det 2h flygning innan vi nådde LPA. Så efter en flygtid på totalt 7h 40min var vi på LPA.
Faro

Återhämtning vid poolen


25 grader och sol gjorde att man genast fick upp humöret lite, och efter ankomst till hotellet var det skönt med ett bad i havet och en kall öl i solen.

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en superb blogg! Har följt den ett tag nu.
    Nu till mitt problem, mina senaste flighter till USA har gjort att flygningen känns otroligt obeväm. Stökigt i luften, turbulens, luftgropar m.m.
    Just nu känns det otroligt olustigt att flyga. Kan du ge mig några goda ord så att jag får tillbaka glädjen.. :)

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas. Kul att du gillar bloggen. Tycker absolut du ska fortsätta flyga och även njuta av flygningen. Turbulens i luften när man ligger på hög höjd beror oftast på en JET-ström som jag pratat om i bloggen. Det är en stark vind som går genom luften. Denna skapar samma fenomen i luften som den gör på vattenytan. Luften blir ojämn när vinden ändrar i styrka och riktning. När vingarna träffar denna ojämna luft så skakar planet. Detta kan upplevas som jobbigt och obehagligt men är helt ofarligt. Jag skulle inte suttit i flygplanet om jag ansåg det farligt och jag sitter där många dagar om året så du kan tryggt fortsätta flyga. Hoppas mitt svar var till någon hjälp och lycka till!

    SvaraRadera