söndag 11 november 2012

Lång arbetsdag!

Sista arbetsdagen förra arbetsperioden blev en lång arbetsdag.
Vi skulle flyga Oslo-Las Palmas-Oslo. Arbetspasset började med att flygplanet vi skulle använda var försenat från Dubai, så vi skulle få ett annat flygplan.
Det blev byte av gate, men när vi kom till den gate vi skulle avgå ifrån så stod AirBaltic där.
Dom var lite försenade men började pusha ut flygplanet från gate strax efter vi kom dit. Dom fick dock problem när dom skulle starta en motorn. Dom gjorde 2 startförsök utan att få igång motorn.
När man gör misslyckade startförsök så lägger det sig en del bränsle i motorn som inte blir förbrännt.
Det var mörkt ute och vid det 3e försöket startade motorn, men eftersom det ligger bränsle kvar i motorn så tar detta eld. Så hela motorn sprutar ut eldlågor (kallas "tail pipe fire") i några sekunder.
Det är ofarligt men ser ganska spektakulärt ut i mörkret. Tyvärr höll det bara på några sekunder så jag hann inte ta något foto av det.
5min innan vi skulle avgå kom så vårt plan till gaten och vi började lasta. Vi hade stark motvind ner och en flygtid på 6 h.
Detta arbetspasset är schemalagt till 13h 30min och med en försening på 30min ut från Oslo gjorde att vi skulle få en lång arbetsdag.
Vi skulle passera flera jet-strömmar på väg ner vilket gjorde att vi hade ganska långa perioder med mycket turbulens på väg ner. Detta gjorde att folk bak i kabinen mådde dåligt och någon spydde, men i stort sett gick det bra.
Vy över LPA-flygplats

Inflygning bana 03L LPA

Få parkeringsplatser lediga på lördagar


På lördagar är det alltid mycket trafik på Las Palmas (LPA) så också idag. Vi landade på den tiden vi egentligen skulle avgå från LPA. Vi fick därför en CTOT vilket gjorde att vi skulle bli ytterligare sena. Nu började vi närma oss max tjänstgöringstid. Vi får jobba 14h. Efter det är det speciella händelser som gör att vi får fortsätta. Bland annat är det kapten som avgör om vi på ett säkert sätt kan fortsätta flygningen.
Men vi skulle ha mycket medvind hem så vi visste att det skulle gå fortare hem. Till slut kom vi i luften och satte kurs mot Oslo. Återigen fick vi en del turbulens den första timman av flygningen men efter det hade vi bra väder resten av vägen.
När vi kom in till Oslo och landade och parkerade hade vi 4min till godo på vår tjänstgöringstid.
Efter en arbetsdag på 14h var man ganska mör och det var skönt att det var sista dag så man kunde åka hem och vila.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Hur gör man som pilot för att undvika jet-strömmar som du berättar om?

    SvaraRadera
  2. Att undvika den helt är väldigt svårt då den kan röra sig över stora områden. Men det vi oftast gör om det blir turbulens är att stiga eller sjunka till en annan höjd för att se om luften är lugnare där. Ofta räcker det men ibland får man helt enkelt bara hoppa lite tills man passerat området.

    SvaraRadera