tisdag 22 januari 2013

Just one of those days!

Om två första dagarna gick smidigt så gick 3:e inte fullt så bra.
Vi startade i Bergen med att åka passivt över till Oslo. Alltså vi åker med som passagerare och flyger inte aktivt.
När vi väl kom till Oslo skulle vi sedan flyga Oslo-Tromsö-Oslo och slutligen ner till Kristiansand.
Vi upptäckte när vi gick igenom dagens arbete en del småfel på flyget vi skulle ha. Bland annat så visade det sig att APU:n var trasig. (APU= auxiliary power unit).
APU är en hjälp-motor vi har ombord som sitter bak i flygplanet. Denna använder vi till olika saker. Det hjälper oss att ge luft för att kunna starta våra motorer, vi kan få värme i cabinen innan dom vanliga motorerna är startade. Om en av våra motorer lägger av kan vi få ström från APU:n så att vi fortfarande har alla system igång.

Denna dag var det -12 grader ute och flygplanet hade varit parkerat en lång stund. När planet står parkerat men ska användas kopplar man på ett värmeaggregat på flyget så att det är varmt och skönt när passagerarna kommer in. Vi såg genom fönstret på väg till planet att detta var påkopplat, men upptäckte när vi väl kom in i flyget att den inte funkade utan bara blåste kall luft. Det var med andra ord iskallt i flyget.
Vanligtvis hade vi då startat vår APU och tagit värme den vägen, men den var ju också trasig så det blev ingen värme.
Och eftersom APU:n var trasig kunde vi inte heller starta våra motorer på vanligt vis utan vi var tvungna att ha en extern starthjälp, en sk luft-startare. Den hjälper till att driva runt turbinen i motorn till en viss hastighet så vi kan spruta in bränsle och antända och på så vis få igång den.
Detta går bra men tar lite längre tid.
När detta var gjort satte vi kurs mot Tromsö. Vi hade sett på väderrapporten att det var båda snöfall och en hel del vind där uppe så vi visste av erfarenhet att den kan bli lite hoppigt på vägen in och att banan förmodligen skulle vara hal.

När vi var ca.40 min från Tromsö blev vi uppkallade på radion att Tromsö skulle stänga för att kunna skotta banan. Vi reducerade farten så mycket det gick och fick sedan gå in i ett sk väntläge. Man flyger helt enkelt runt i en oval och inväntar att få komma in och landa.
Efter några minuter var det vår tur och vi fick en del turbulens när vi passerade över bergen med den starka vinden. När vi satte hjulen i marken märkte vi snabbt att banan var väldigt hal.
Vi gör dock alltid beräkningar innan landning för att veta att det är OK att landa i rådande förhållanden.

När vi sedan hade lastat ombord nytt folk och skulle avgå igen, stängdes flygplatsen återigen för att skotta banan.
Vi skulle då under tiden starta våra motorer men den "luft-startare" vi skulle använda var trasig så fick vänta på att en ny blev hämtad och tiden rann iväg. När man gör en sådan här start så får man hjälp med starten av en motor. Sedan kopplar man bort luft-startaren och använder sig av sin egna motor för att ge luft åt den andra. Men för att få tillräckligt med lufttryck så måste man gasa upp den gående motorn och eftersom det va extremt halt på marken så började maskinen glida trotts att vi vägde 65ton och bromsen var in. Men efter lite trixande fick vi igång den.
Efter det bar det av mot av-isning och vi kom oss sedan, drygt 1h sent, iväg mot Oslo igen.
Snöfall i Kristiansand under av-isning


Omlastningen i Oslo gick smidigt och som planerat men vi var ändå 1h 10min efter schemat när vi lyfte mot Kristiansand och även där var det fullt snöfall när vi kom dit.
Vi skulle bara ha kort natt här och eftersom vi var över en timma sena så blev det bara 4h sömn innan det var dags att sticka mot Oslo och avsluta dagens korta flygpass.

På en av våra flygningar detta pass hade vi också med oss Norges utrikesminister. Man märker egentligen inte så mycket av det. Man får info. från livvakterna att dom är beväpnade för det hör till reglerna att kapten blir informerad om sånt. Sedan sitter som långt fram och försvinner först och fort ut från flygplanet till väntande VIP-transport.

Ibland går det bara inte som det var tänkt, men även dessa dager är ganska roliga att ha.....ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar