torsdag 7 februari 2013

Missed approach x 2

Jag får ta och börja där det slutade förra arbetsperioden. Det var en väldigt lång och krävande dag på jobbet.
Planen var att vi skulle flyga Oslo-Trondheim-Oslo-Munchen-Oslo-Molde och sedan åka som passagerare tillbaka till Oslo.
Vi var schemalagda på max tjänstgöring denna dag och det skulle visa sig att allt inte skulle gå som det var tänkt.

Vi checkade in kl06 på morgonen och började gå igenom dagen. När vi gick igenom allt väder upptäckte vi att landningsbanan i Trondheim för stunden var väldigt hal. Vi får angivet i 5 steg hur bromsvärdena på banan är. Poor, Medium - Poor, Medium, Medium - Good, Good.
Banan var just nu Poor och då får vi inte landa på den för vi skulle med största sannolikhet glida av banan efter landning.
Vi tanka på mycket bränsle så att vi skulle kunna ligga och vänta i luften om dom behövde ploga banan för att få till bättre bromsvärden.
Vi startade och satte kurs mot Trondheim och när vi kom i luften och lyssnade på vädret så fick vi veta att bromsvärdena nu var medium-good, vilket inte skulle vara några problem för oss.
Vi påbörjade inflygningen och när vi låg på ILS 27 strax innan landingen fick vi veta över radion att det hade kommit mer snö och nu var det nere på Poor igen.
Vi fick då avbryta landningen. Vi fick dra på full gas och stiga igen upp till en höjd och lägga oss i ett sk väntläge.
Det blir alltid en del jobb när det blir sådant här väder. När vi avbröt landningen så är det passagerare som blir oroliga, så då får man prata med dom, man ska räkna på hur mycket bränsle man har kvar och hur länge man kan ligga kvar och vänta innan man måste flyga till sin alternativa flygplats. Om man går till en alternativ flygplats måste man meddela folk på marken detta så dom kan fixa bussar till passagerarna.
Men efter drygt 20min i väntläget så kunde vi påbörja en ny inflygning och landa säkert.

Flygningen tillbaka till Oslo gick utan problem, men när vi hade parkerat och stängt ner motorerna så fick vi veta att gaten hade gått sönder så vi var tvungna att koppla loss tankbilen, koppla på en push-truck som kunde putta oss tillbaka en bit så vi kunde ta ut passagerarna via vanliga trappor.

När allt detta strul var över var det dags att sätta kurs mot Munchen i Tyskland. Detta gick utan problem både i luften och på marken.
Munchen är en ganska stor flygplats med mycket olika taxivägar och mycket trafik. Man får också se en mängd olika flygplan som ni kan se på bilderna.
ETIHAD  sponsrar Formel 1 som kanske syns

Airbus 380, världens största passagerarplan


Efter omlastning och tankning satte vi åter kurs mot Oslo där vi landade för att göra oss klar för sista flygningen mot Molde.
Vädret i Molde var ungefär desamma som i Trondheim med en hel del snöbyar i området och vi visste att det förmodligen skulle kunna blir problem. Och nu började vi också närma oss max tjänstgöring.
Vi startade 01L på Oslo och flög norrut mot Molde. På väg upp fick vi tidigt veta att vi kunde reducera farten eftersom det snöade och dom var tvungna att ploga banan.
Innan vi landar måste vi räkna ut vilka bromsvärden vi behöver för att få landa. Vi måste lägga in hur mycket vi väger, vind, temperatur och lufttryck.
I detta fallet fick vi fram att vi var tvungna att ha mins medium. Men det var inte det enda problemet utan molnbasen var väldigt lång här vilket skulle kunna göra att vi inte skulle se marken och landningsbanan när vi kom ner till vårt minima.

Efter en stund fick vi veta att bromsvärdena låg på just medium och vi påbörjade inflygningen. SAS låg en bit framför oss på samma inflygning. Efter en stund hörde vi på radion att SAS gjorde en sk missed approach. Det är alltså när man avbryter landningen av en eller annan orsak.
Eftersom dom gjorde en missed approach kunde vi ju förbereda oss för samma sak och mycket riktigt, när vi kom ner på minimat så såg vi inte någonting utan fick avbryta och stiga upp igen.

Nu hade vi dessutom nått våran max tjänstgörings tid och hade inte någon tid att ligga och vänta längre utan vi fick vända tillbaka till Oslo med alla passagerarna.
Det är det bästa att göra i detta fallet. Då kan vi få på en helt ny besättning som kan tanka och ligga och vänta på bättre väder och få ner passagerarna.
Så efter drygt 13h arbetsdag var den slutligen över och jag kunde sätta mig i bilen och åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar