måndag 25 februari 2013

Island

Hej igen,

Häromdagen var det återigen en ny destination på schemat som jag aldrig varit på innan.
Vi skulle flyga till Reykjavik på Island. Det är ungefär 3 timmars flygning från Oslo dit.

Island har lite samma problem som Svalbard när det gäller alternativa flygplatser. Det finns
ett par andra ställen på Island vi kan flyga till om vi inte kommer ner på vår primära flygplats, men det stora problemet är att vädret kan variera otroligt mycket och väldigt fort så det är svårt att veta om alternativet har tillräckligt bra väder.
Det är pga Islands läge mitt ute i havet mellan olika vind och temperaturzoner. Det fick vi ett väldigt bra exempel på när vi kom det.
Det var dålig sikt och regn när vi gjorde vår inflygning och landning, men efter 5min på marken så sken solen från blå himmel, för att återigen återgå till regn, dis och dålig sikt igen innan vi kom därifrån. Har man riktigt tur/otur kan man faktiskt få uppleva alla årstiderna under en dag på Island.
Men pga det sämre vädret fick jag tyvärr inte chansen att se så mycket av Islands natur från luften som jag hade hoppats på, men får hoppas det blir fler turer framöver.
Airbus 380 3000ft under oss (ca. 1000m)


Så här såg dagens kontor ut

och så här se det ut i taket på kontoret

Strax före start från Reykjavik


Flygvädret i övrigt var helt OK. Vi fick en del turbulens när vi klättrade ut från Reykjavik då vi gick in i en JET-ström och vinden ökade kraftigt under kort tid. Men det avtog efter några få minuter och vi fick en solig och lugn resa hem.
På väg till Island mötte vi en Airbus 380 som gick 3000ft rakt under oss. Tyvärr hade jag inte min riktiga kamera med mig så bilden med mobilen är som synes inte speciellt bra.

Efter landning i Oslo var det en timmas väntan innan jag skulle åka som passagerare över till Bergen för att fortsätta min arbetsvecka därifrån dagen efter.

Återkommer när mera har hänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar