tisdag 21 augusti 2012

Tidiga mornar!

Hej igen.
Då har man varit ute på några dagars flygning igen. Denna arbetsperioden är det tidiga pass som gäller.
Första dagen hade vi in-check klockan 05, så då är det bara att ställa klockan på strax innan fyra och sätta benen i marken. Det känns lite väl tidigt men när man väl kommer på jobbet så är det ganska OK ändå.
Vi skulle återigen till Barcelona vilket har blivit en återkommande destination på mitt schema det senaste. Denna rutt har jag pratat om så många gånger nu att det inte finns mycket nytt att tillföra tror jag. Vi hade fint väder och det var ca. 25 grader när vi landade där runt klocka nio på morgonen.
Inflygningen till El Prat går längs med hela stan så man får en fin blick över stan på väg in.

Har lag in en bild på en av vingtipparna på våra flygplan. En så kallad "winglet". Denna sitter längst ut på planets vinge. När det bildas lyftkraft från vingarna så skapas det olika tryck på undersidan och ovansidan på vingen. Trycket under är högre än det över och trycket vill utjämna sig om det kan. Enda stället att göra det är vid vinspetsen. Detta skapar sk inducerat motstånd, eller vortexvirvlar.
För att minska motståndet sätter man alltså på winglets. Detta ska enligt dom kunniga spara upp till
3-4% bränsle på flygplanet. Dom ser inte speciellt stora ut på avstånd men dom är faktiskt närmare 2.5m höga, och ännu större på större flygplan.
Winglet

Barcelona
Dag två denna perioden började inte speciellt bra. Denna dag var det enbart inrikesflygning i Norge som gällde.
Vi skulle flyga Trondheim-Oslo-Trondheim-Kristiansand-Bergen-Ålesund-Trondheim-Oslo.
En ganska lång dag med andra ord.
Vi började sätta upp cockpit som vanligt och passagerarna började gå ombord. Men när vi skulle lägga in all info i vår dator i flyget så var det något som inte stämde. Vi fick inte fram en del saker och kunde inte lägga in allt. Vi fick tillkalla tekniker men inte heller som såg först vad felet var.
Vi blev helt enkelt tvungna att flytta över alla våra passagerare på nästa flyg som skulle till Oslo från Trondheim. Som tur var tog det väldigt bra och det var inte många sura miner.
Efter en del felsökande upptäckte teknikerna att datorn inte fick temperatur från tempgivaren på planet. Denna behövs för att flyget ska kunna räkna ut bl a våra farter vi ska ha.
Flyget blev fixat och vi fick ta en liten paus innan vi började flyga vår runda med start Trondheim-Kristiansand istället.
Det är fullt upp en sådan här arbetsdag då det är korta flygningar hela tiden. Det är bara upp och ner hela tiden så man har att göra hela tiden.
Drygt 11 timmar senare var vi tillbaka i Oslo och arbetsdagen var slut! Efter lite mat och tv somnade man gott i sängen tidigt, man skulle ju upp klockan 5 igen :)
Vy över Oslo vid inflygning till Gardemoen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar