måndag 20 augusti 2012

Slarvar med bloggen

Ja, tanken var ju att skriva här på bloggen, om inte varje dag, så iaf ganska ofta under arbetsperioderna. Men med arbetsdagar på mellan 10-12h varje dag så orkar man inte alltid sätta sig och skriva efter landning.
Hur som helst. Dom två sista dagarna förra perioden avslutades med både långa och korta flygningar.
Först tog vi oss ann Turkiet och Antalya igen om ni varit med på förut.
Vi hade faktiskt strålande väder båda vägarna. Det är inte så ofta det är det för i östra delen av europa, Rumänien, Bulgarien och Ukraina , bygger det nästan alltid upp massiva fronter med åska men det klarade vi oss fint ifrån denna gången.
Problemet denna gången var att det var många personer som vill hem från Turkiet. Våra flyg rymmer 186 passagerare, men nu var det 201st bokade. Det beror på att folk som jobbar i Norwegian åker företagsbiljetter. Dom får vi billigare än vanliga biljetter men dom gäller bara i mån av plats ombord.
En kapten på jobbet ringde upp oss och berättade att hans dotter skulle med en tidig flight till USA dagen efter så hon var tvungen att komma med. Vi lastade flyget fullt så hon fick sitta inne hos oss i cockpit hela vägen hem.
Vi tar som sagt 186 passagerare, men så kan vi ta ett par extra besättningsmän, plus 20 bäbisar ombord så totalt kan vi vara nästan 220st ombord på en gång.
På turen hem fick vi besök av en liten kille som var intresserad av flygning. Han hade gjort en fin teckning till oss som vi hängde upp i cockpit (se bild).
Han stod inne hos oss en stund och tittade på alla knappar innan han begav sig tillbaka till sitt säte. Det händer ibland att vi tar in folk i cockpit men det beror lite på vilken destination vi flyger till och vad det är för folk ombord.
Ganska ofta får vi förfrågan om barn får komma in och titta, men när dom väl är där inne förstår man att det mest var pappa som ville komma in och titta och använde barnet som ursäkt. (Skulle man ju själv aldrig komma på att göra :)

Inflygning till Antalya

Fin teckning från en av våra passagerare




Sista dagen var det dags för lite kortflygning mellan Oslo-Stockholm. Vi skulle köra 2 gånger till Stockholm fram och tillbaka.
Det började bra i Oslo. Vi hade fint väder, fick alla ombord och kom iväg i tid. Sista dagen på jobb vill man alltid att det ska gå undan eftersom man ska sätta sig i bilen och köra lång väg hem efteråt.
Men när vi väl kom till Stockholm fick vi vet att vi hade fått en CTOT/slott, som låg 1h efter våran normala avgångstid. Så mycket för tidig kväll tänkte jag.
Jag informerade passagerarna om läget och vi fick snällt sitta och vänta. En engelsman frågade en i cabin-besättningen om det var en skämt som hade sagts över högtalarna men så var ju tyvärr inte fallet.
Vi satte högsta fart tillbaka till Oslo och försöka få så mycket genvägar på väg in till landning och att få hålla såg hög fart som möjligt. Detta gjorde vi dom två sista flygningarna också och vi lyckades faktiskt flyga in så pass mycket att vi bara landade ca 10min efter den normala tiden vi skulle varit tillbaka i Oslo. Anledningen att vi fick CTOT beror på att dom är underbemannade i flygkontrollen i Oslo. Detta är ett stort problem för oss. Flygbolagen betalar otroligt mycket pengar för denna tjänst och att det är samma problem varje sommar gör att flygbolagen ser rött ibland nästan.
Jag själv satte mig bara direkt i bilen och åkte hem. 3h senare och klockan halv tre på natten var jag i säng hemma.
Dagens flyg vi använde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar